donderdag 9 mei 2013

Je spreekt woorden

Spreekwoorden, ze zijn als een warm mes door de boter. Maar er zijn een aantal andere redenen, waarom jij en ik die voorbedachte zinnetjes gebruiken. Goed gejat is nog altijd beter dan slecht bedacht, is er zo eentje. Als we het niet uit onze duim hebben gezogen, dan is het wel natte vinger werk. En als we wel zelf een poging willen doen er iets leuks van te maken, dan zijn we nog steeds liever lui dan moe.


Zoals je ziet is het gebruiken van spreekwoorden een fluitje van een cent, maar weten we eigenlijk wel hoe de vork in de steel zit? Meestal niet. Wat we doen met die symbolisch leuk klinkende zinnetjes is dat we ze met z'n allen gebruiken, maar een ergere misdaad, onnodig vaak misbruiken. Vertel, maar eens wat 'lachen als een boer met kiespijn' betekent. - Geeft bedenktijd -. Ik geloof best dat jullie weten dat dat 'meelachen met anderen betekent, zonder er zelf een reet aan te vinden'. Moeilijker dan, zouden jullie me de geschiedenisles achter 'Lachen als een boer met kiespijn' kunnen vertellen? Ik moet eerlijk bekennen, het antwoord zelf ook niet te weten. Om jullie dan alsnog een 'lesje te leren' hieronder de herkomst opgelepeld van Woordenboek.nl. Ik ben zo eerlijk te delen waar ik die wijsheid vandaan heb.

Echter met die geschiedenisles lijkt het snel te zijn gedaan, want de herkomst van de uitdrukking is niet helemaal duidelijk. Bummer. Want waarom het juist een boer met kiespijn moet zijn, maakt de geschiedenis in ieder geval niet duidelijk. In vorige eeuw bestond dat boer-zijn nog niet eens altijd, dat maakt die voorgekauwde zin nog raarder. Zo zou ‘Lachen als een bok, die palm vreet’ hetzelfde moeten betekenen, het is dus puur toeval dat we het hebben over een boer met kiespijn.

Andere insiders die een beetje handig zijn in het achterhalen van spreekwoorden komen niet verder dan dat boeren lomp zijn. Tot op de dag van vandaag is het dus onduidelijk waar die boer en zijn kiespijn vandaan komen. Mocht je zelf die nieuwe Einstein zijn, fax je antwoord door of stuur een kaartje. Maar hieronder iets slims achterlaten of je verlossende woorden sturen naar Woordenboek.nl mag ook.

3 opmerkingen:

  1. Als een boer met kiespijn lachen slaat toch gewoon terug op pijnlijk lachen? Of sla ik hier de plank finaal mis?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar wat is dan pijnlijk lachen? Letterlijk of figuurlijk? Mijn research beperkte zich dat het eigenlijk maar een willekeurig spreekwoord is.

    BeantwoordenVerwijderen