donderdag 16 mei 2013

Comic Sans, de naam zegt het zelf al.

Het lijkt erop dat onze voorouders met stokjes, prehistorische Flexa en ander voor die tijd vernuftig spul hun rotswanden er al mee vol kliederde. Een ietsiepietsie beetje overdreven, maar toch is er een deel van waar. Want ook jij schreef je eerste middelbare school werkstuk ermee vol, want dan oogde dat ‘Mijn konijn en ik’ tenminste nog wat. Times New Roman, voelt misschien zo oud als de weg naar Rome, maar pas sinds mijn vieze poepluiers mag ik genieten van die ontzettend fijne klassieke zetletter, en dat is dus pas vanaf 1994. Maar in deze blogpost ga ik het niet over Times New Roman hebben, maar wel over een lettertype dat wanneer het Justin Bieber had geheten, we het ook hadden gelooft. Nou, weet je het al?

In het herdenkingsboek van Paus Benadictus XVI , werd wel Comic Sans gebruikt. En ik maar denken dat voorbehoedsmiddelen pauselijk niet werden toegestaan.


Er bestond een lettertype dat dat vervelende, bijna standaard ingestelde, Times New Roman  moest vervangen.  De boosdoener voor al die jaren verdoemenis, is Vincent Connare, die destijds natuurlijk ook niet wist dat ‘ie iets had ontworpen dat de wereld zo op z’n kop zette. Zijn inspiratiebron waren de tekstballonnetjes in stripverhalen én als we die langs Comic Sans leggen, dan zeggen we in koor, verdomd daar komt die idiote niet leuke letter dus vandaan. Een 'nieuw' lettertype was geboren. In een achterkamertje bladerde hij toen door een nog bèta-versie van Microsoft Bob, en dat is oud – geloof mij maar, en was woest. Er was alleen maar oog voor gebruiksvriendelijkheid, vandaar de harde, maar opvallend goed leesbare Times New Roman. Maar dat was hem veel te streng, hij ontwierp iets dat er Stripverhaal-achtig uitzag en dat we gelijk leuk moesten vinden; Comic Sans.

Comic Sans gebruiken is eigenlijk toch wel een kleine misdaad. Ik verbaas me erover dat het nog niet in het wetboek van strafrecht is opgenomen, want het gezellige, bolle lettertype is me iets te gezellig. Juist omdat 'ie zo ontzettend 'gemaakt leuk' is baal ik ervan dat Blogspot zo beperkt is in haar lettertypes. Want geef toe, na 'Snackbar het Hoekje', 'Café Bolle Jan' en 'Kinderspeelparadijs Rode Billetjes', weten we onderhand wel dat dat lettertype ons zo ontzettend irriteert. En ook 'Bloemisterij het Spijt me' gebruikt het gewoon legaal nog steeds. Foei, in de boeien en afvoeren. En dat is nou juist het probleem, iedereen gebruikt(e) het, zelfs Tante Annie, in haar uitnodigingen. Als iets getuigt van een luie reet, dan is het Comic Sans wel.

Gelukkig is het met dat 'onschuldige' lettertype nog niet zover. 
Ik hou het nog beschaafd en netjes, want voor géén enkel ander iets bestaan zoveel bansites als voor een klein, beetje dikkig lettertype, in Word notabene. Maar geef toe – gelijk geven doen we ze wel , want alleen al bij het ruiken van het lettertype krijgen we bultjes en uitslag. Opvallend detail, is dat de website van de felle voorstanders – want die zijn er blijkbaar altijd, zo zie je maar weer – uit de lucht is. Zouden ook zij zich maar de witte vlag hebben opgestoken met ‘Jullie winnen’ (uiteraard wel in Comic Sans dan hè)?

In maart is het een Internationale vleeskeuring met Happy TittyFriday, in mei is het gelukkige Handdoekendag, bij een beetje goed weer en bij goede zin van Martin Bril is het rokjesdag én op 6 juli is het Comic Sansdag. Echt, ik maak geen grapjes. Gewoon omdat het kan, met z’n allen een feestje vieren om de meest schaamteloze redenen. Wat we dan vieren? Dat we al sinds 1994 mogen genieten van een ontzettend woest aantrekkelijk en onweerstaanbaar lettertype, dat maar niet uit te schakelen lijkt. Radio-helden Coen en Sander zijn de organisatoren, ieder jaar weer, die de slingers ophangen.

Hier kun je iedere site omzetten in z'n Comic Sans. Je hebt het gegarandeerd een middag leuk.
En om je nu niet bang te maken dat er iemand op je vingers komt tikken, wanneer je het toch gebruikt, zijn er hier een aantal uitzonderingen. Gebruik Comic Sans dus wel wanneer:
  • je doelgroep jonger is dan vijf jaar
  • als je doelgroep behoort tot de Comic Sans-fanboys en –girls of wanneer deze Coen of Sander heten.
  • dat je enige lettertype is in 
    Maar eigenlijk was deze blogpost helemaal niet nodig, want een beetje slimmerik, zag het al aan de naam, 'Comic Sans'. En dat betekent 'Zonder humor' in het Frans, dus dat kan ook helemaal niet leuk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten