donderdag 16 mei 2013

Wat nou als ik over dat woord grap? Lachen als een meubelboer met kiespijn.


De grap achter woordgrap.com is dat dat helemaal geen grap is. ‘Ie bestaat echt, een site maar je je eigen grappige woordmopjes en andere dijenkletsers kunt planten, maar ook snel even kunt spieken bij anderen. Maar als we het van die site moeten hebben, komen we niet verder dan ‘Wanneer begint de eerste aflevering van Popestar’. Vooruit, hij was leuk toen we nog geen witte rook hadden gezien. ‘Mijn oma bij de koffie: accepteer jij deze cookies’, we lachte weer even. Zij het niet als een boer met kiespijn, want die hadden we al ‘ns eerder gehoord, ‘oma’.

Je loopt niets vermoedend door een verlaten winkelcentrum, tot zover is dat niets specialer dan het begin van de foutere roman. Het eerste rondje verder, is het ook nog niet spannend, dus ik bespaar jullie dat ik bijna zielig naar binnen werd gekeken. Die puppyogen hielpen niet, hoe schoon blond ze ook was. Zo’n woonboulevard is per definitie al een ontmoetingsplek van hangbejaarden die rond een uur of vier de drukte nog willen ontvluchten. Alles normaal, totdat die deur daar op rechts, het leven van mij voor altijd heeft veranderd. Owja? Nee, ik heb niet het licht gezien, alhoewel.



Dat is wat ik zag. Een moordende woordgrap waar ik het willoze slachtoffer van ben geworden. Ik kon niet anders, het schreeuwde naar me; rood, zwart en wit. Wat wil je? Genomineerd in de categorie 'Flauw', dit 'lichtpuntje' dus. Maar Meubelplein Ekkersrijt - wat ik daar deed is een ander verhaal - is niets schuldig te nemen, want als je een beetje meubelboer bent, dan woordgrap je over je banken die niets met geld te maken hebben en tafels niets met aftrekken. En dan hoef je niet zo’n onbenullig klein zaakje te zijn, waarbij alleen het personeel de naam kent. Nee, ook de ‘grote’ maken zich er schuldig aan. Dat deze zweepslag gevoeld mag worden. Want woordgrappen om het woordgrappen is als het lachen als een meubelboer met kiespijn. Gewoon niet leuk. Nee, echt niet. Ik heb nu echt geen grapjes achter de hand.


Maar begrijp deze grapjas niet verkeerd; ook ik lach in mijn knuistjes. Stiekem. Kijk om me heen en loop door met een binnenpretje. Gamma deed dat laatst bijvoorbeeld nog zo slim, ‘Alles voor buiten, is binnen’. Het zou een domper zijn wanneer Jeroen van Koningsbrugge hiermee z’n show zou openen, maar het is gewoon ontzettend slim gevonden. Het is geen woordgrap, maar goochelen met taal; en verdomd goed ook. Nu heb ik alweer teveel uit de doekjes gedaan, hoe dat nu precies werkt met wel slagende ‘woordgrappen’, ze moeten relevant zijn. Het konijn uit de hoge hoed, moet ook eerst een beetje fatsoenlijke positie hebben ingenomen om zich te laten zien. Dat is weer eens wat anders dan, ‘Welke Oranje-speler heeft een bijbaantje bij de Gamma? Wilfried Boumaterialen’. 

Dus aan iedereen die ook maar een beetje iets met meubels doet, woordgrap.com is er ook voor jullie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten