maandag 13 mei 2013

Zoals je dat moet zeggen: ijs is geen ijs, maar fruit op een stokje.


Het is toch wel een van de meest opzienbarende commercials van het moment. Niet dat we omvallen van flitsende beelden, actie, spanning en sensatie, bijgestaan door een bijna té filmische mannenstem die vertelt hoe het in elkaar zit. Nee, niet die – ook fraaie – van Heineken, want die is er nu in krat en al lang in onze koelkast, maar van ijs. Bevroren ijs. Bevroren ijs op een stokje. En dat ijsje bestaat uit Fruit, fruit en fruit.




Hartstikke boeiend zou je denken. Ja, dat zou je zeker denken. Want naast het geweld aan kleuren, rete-coole kinderheldjes die al skateboardend aan hun ijsjes likken, is dit het nieuwe ijs. Owja? Ja, want dit is niet zomaar ijs, dit is bevroren fruit op een stokje. Dus alle keren dat ik ijs heb gezegd, mag ik denk ik door Hero worden geslagen. Sorry ijsverkoper.

Het mooie van die commercial is, dat 'ie eigenlijk helemaal niet leuk is, maar dat maakt hem juist leuk. De eerste keer klinkt het ook misschien wat dommig, dat 'fruit op een stokje', maar het wendt na een paar likjes. Die net iets té mooie beelden van hoe mensen ijs-happen zijn zo zweeverig anders, dat het wel moet opvallen. Hier geen Go-Go-Gadgets of andere rommel die na het spelen in de speeltuin in de prullenbak verdwijnt. Nee, gewoon een stokje.

Dat bedoel ik nou, moet je dat screenshot van de commercial zien. Dat stokje, wil je toch happen!

Ook die naam dekt precies wat het is, het is fruit (en een ietsiepietsie beetje suiker) op een stokje.  Maar waarom ik nu alweer veel te lang reclame maak voor dat fruitstokje in het koelschap, is dat het zo ontzettend uniek en anders is. Hero is namelijk dé Hero die eindelijk gewoon eens eerlijk is, over wat er in die ijskoud-de-lekkerste-verpakking zit. En dat maakt het leuk! Want wat andere alleen maar mooi zeggen en blijven lachen, doet Hero het echt, ze gaan terug naar hun wortels, daar naar waar ze echt goed in zijn; transparantie en ondernemerschap. En geef toe – met een beetje hart voor communicatie – is dit toch wel meer dan een stokje met wat bevroren water en fruit.



Ondertussen begint het water je natuurlijk al in de mond te lopen, maar dat klopt ook, want zonder kleur-, geur- en smaakstoffen is dit één van de gezondere ijsjes; ze bestaan dus ook voornamelijk uit water. Maar dat design is ook om je vingers erbij af te likken; even puur en eerlijk, maar dan ook echt! De verpakking is het resultaat wanneer je alles, dat je eigenlijk niet nodig hebt, weglaat. Puur alleen wat je nodig hebt; kleur, vormpje en het logo’tje én eerlijker kun je niet vertellen dat je zo verantwoord bezig bent. Het nieuwe communiceren, vertellen wat je bent én niet wat je niet bent.

Ik nam zelf de proef op de som; de supermarkt in én kijken of het klopt wat ze zeggen. Het walhalla voor fanatieke ijslikkers is enorm, maar het echte halleluja begint bij het zien van deze verpakkingen, ze zijn er namelijk in appel/peer en sinaasappel. Want als er iets opvalt is het dat rustige, bijna té rustige pakje daar rechts; opvallend door zijn onopvallendheid én dat is precies zoals het hoort. Hero, ik vind jullie leuk!

Owee, als je ook maar één van jullie nu nog ijsje durft te zeggen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten