maandag 20 mei 2013

Wat als Belgen humor hadden?

Wat als er een programma bestond dat echt leuk was? Wat als er een programma bestond dat ons eens anders liet kijken? Wat als er een programma bestond dat én leuk was én ons anders liet kijken? Het zijn allemaal retorische vragen, want ik weet het antwoord op die ‘Wat-als’ vragen dondersgoed. Wat als, Wat Als precies dat programma is?



Wat als je nu niet precies begreep waar ik het over heb? Dan ben je niet dom, onderontwikkeld of een cultuurbarbaar, maar wel iemand die een steengoed programma heeft gemist. Wa(n)t als er één programma én grappig en ons een spiegel voorhoudt, dan is het ‘Wat als’ wel. Maar wat als je dat nou niet kent? Geen probleem, kijk je gerust hieronder even bij.




Tussen soms onnozele – maar ik geef toe, verdomd leuke, sketches – zitten er ook wat intellectuele hoogstandjes; er wordt ons namelijk op een ontzettend slimme manier een spiegel voorgehouden. Wat zijn we toch eigenlijk ook een dommig, raar en onnozel volkje. Hoe ze dat doen? Via twee à drie minuutjes humor, niet altijd even dijenkletsend, maar wel even ontzettend doordacht en slim. Want geef toe, zo had jij er nog nooit over nagedacht hoe dat zat met militaire missies zonder getallen? Hadden we daar eerder over na gedacht? Nee hè. Wat als, we dat Wat als nou niet hadden!?


Wat als je, Wat Als niet kent? Ik zal het je uitleggen.
Zo zie je maar weer dat Belgen meer kunnen dan niet fatsoenlijk inparkeren en als een 'manneke pissen'; humor maken. Het programma van de makers van Benidorm Bastards, trouwens. Je weet wel die terroriserende hangbejaarden die je in het park komen vervelen met een jointje of een belletje over een pikant trillend pakketje. Voor de aardigheid werd dat gefilmd en het was dan leuk om te zien hoe de niets vermoedende jongeren zouden reageren, ‘want die ouwtjes van tegenwoordig’. Je merkt het al, niet zo mijn (candid camera)-programma.

Wat als diezelfde makers met een nieuw programma kwamen het zouden overtreffen, dan zouden we misschien uit onze stoel opveren? Nou, dat is gelukt, al weet ik niet hoe het bij jullie zit natuurlijk. Wat als ik dat met deze zin nu eens aan jullie zou vragen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten